در اربعین حسینی توسط استاد حوزه بیان شد
مروری بر روایات نشان می دهد میان امام مهدی(عج) با حضرت سیدالشهداء(ع) در هدف، آرمان، کیفیت قیام و … شباهت هایی وجود دارد که دانستن آنها می تواند به ما در تشخیص حق از باطل کمک کند.
به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی مراسم سوگواری مورخ 27/7/98در حوزه علمیه باقرالعلوم (علیه السلام )شهرستان قدس ویژه خواهران برگزار شد .
در این مراسم فاطمه غلامی استاد حوزه به عنوان سخنران مراسم بیان کرد :
عاشورا و مهدویت، پیوندی عمیق با هم دارند. حضرت مهدی(عج) یـگانه مـنتقم مظلومان عالَم، منتظِر است تا روزی به ندای «هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرُنِی» امام حسین(ع) لبیک گوید و انتقام خون پاک سیدالشهداء(ع) و یاران باوفایش را از ستمگران عالم بگیرد. هدف امام حسین(ع) از مبارزه با مـستکبران و طـواغیت عـصرش این بود تا دین اسـلام را احـیاء و مـردم را از جهل فرهنگی و نادانی سیاسی نجات بخشد و عدالت اجتماعی را در جامعه اسلامی برقرار نماید. حضرت مهدی(عج) نیز با ستمگران، مشرکان و مستکبران جـهان مـبارزه خـواهد کرد تا احکام الهی و سنّت جدش رسول الله(ص) را احـیاء و زمـینه را برای تحقق عدالت اجتماعی در سرتاسر گیتی به معنای واقعی کلمه فراهم نمایدبنابراین مروری بر روایات نشان می دهد میان امام مهدی(عج) با حضرت سیدالشهداء(ع) در هدف، آرمان، کیفیت قیام و … شباهت هایی وجود دارد که دانستن آنها می تواند به ما در تشخیص حق از باطل کمک کند
استاد غلامی در باره شباهت های قیام امام حسین (علیه السلام )با قیام حضرت مهدی (عج الله )گفت :.
«عاشورا»، روز مظلومیت امام حسین(ع) و اصحاب وفادار اوسـت، و «مـهدویت»، یـادآور غُربت امام مهدی(عج) در عصر غیبت است. تنهایی آن دو امــام همام(ع) و شباهت یاران و مبــارزه با طاغوت های عصرشان. ..، برخی از نشانه های پیوند عاشورا و انتظار است. محبّت آن دو امام(ع) نسبت به یکدیگر، مـسأله ی انـتقام از خـون سیدالشهداء(ع)، تأکید بر خواندن زیارت عاشورا توسط حضرت مهدی(عج) یـا گـریستن آن حضرت(عج) برای جدّ غریبش که در زیارت ناحیه مقدسه آمده…، نمونه هایی از همبستگی «عاشورا» و «مهدویت» است]
گذشته از همه آنچه بیان شد، طبق روایات بسیارى که از حضرات معصومین(ع) نقل شده است در بسیارى از مسائل جزئى نیز امام مهدى(ع) با امام حسین(ع) پیوستگی ها و ارتباطات قابل توجهى دارند که از آن جمله است:
۱. روز ظهور امام مهدى(ع) مقارن با روز عاشورا است. از امام باقر(ع) روایت شده است:
قائم آل محمّد(ع) در روز شنبه که مصادف با روز عاشورا؛ یعنى همان روزى که حضرت اباعبداللّه(ع) به شهادت رسیدند قیام خواهد کرد.
برخى از یاران حسین(ع) پس از رجعت در رکاب امام مهدى(ع) به یارى آن حضرت خواهند پرداخت و حتى برخى از فرشتگانى که جزء اصحاب امام حسین(ع) بوده اند در خدمت قائم آل محمّد(ع) خواهند بود.
۲. از مجموعه روایات به خوبى روشن مى شود همانگونه که امام حسین(ع) نهضت خود را از مکه آغاز کردند؛ یعنى پس از خارج شدن از مدینه به مکه آمدند و از کنار بیت اللّه قیام خود را به مردم خبر دادند و به سمت کوفه حرکت کردند، حضرت مهدى(ع) نیز از کنار بیت اللّه جهانیان را به بیعت با خود فرا خواهد خواند و آن گاه حرکتهاى اصلاحى را تداوم خواهد بخشید و در نهایت مقرّ حکومتى خویش را در کوفه قرار خواهد داد.
۳. حتى طنین صداى امام مهدى(ع) همان طنین صداى امام حسین(ع) است. پیام مهدى(ع) همان پیام حسین(ع) است که فریاد مى زند:
اى مردم مگر نمى بینید به حقّ عمل نمى شود و از باطل خوددارى نمى گردد… امر به معروف و نهى از منکر کنار گذاشته شده است و احکام الهى و سنن پیامبر(ص) آشکار هتک مى شود و…
این پیام و هشدار در لحظه ظهور با همان صدا به مردم جهان اعلام خواهد شد که امام حسین(ع) در روز عاشورا با همان لحن و آهنگ مردم را به تبعیت از حقّ و اعراض از بدیها فرا خواندند: إنّ صوت القائم یشبه بصوت الحسین(ع). صداى [گیرا و دلنواز] قائم شبیه [طنین خوش] صداى اباعبداللّه(ع) است.
۴. برخى از یاران حسین(ع) پس از رجعت در رکاب امام مهدى(ع) به یارى آن حضرت خواهند پرداخت و حتى برخى از فرشتگانى که جزء اصحاب امام حسین(ع) بوده اند در خدمت قائم آل محمّد(ع) خواهند بود … .
استاد غلامی در پایان افزود:امام زمان (عج الله) انتقام خون جدشان حضرت ابی عبدالله را از قاتلان ایشان خواهند گرفت به طوری که روایت دارد که امام زمان صلوات الله علیه می فرمایندأَلا یَا أَهلَ الْعَالَم،. إِنّی أَنَا الْمُنْتَقِم، أَلا یا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّی الْحُسَین قتل عَطشانا بعضی هااین شبهه را وارد می کنند که قاتلین امام حسین (علیه السلام )به درک واصل شدند پس منتقم خون امام حسین(علیه السلام ) از چه کسی قرار است انتقام بگیرد باید گفت که جریان حق و باطل همیشه وجود دارد و یزید و یزیدیان در همه دوران ها هستند .حضرت انتقام از باطل می گیرند تا حق نمایان شود