جلسه نقد و بررسی کتاب «تنبیه بدنی زن و کرامت انسانی او » برگزار شد
به گزارش روابط عمومی حوزه ، به همت معاونت پژوهشی و با همکاری نهاد کتابخانههای عمومی شهرستان قدس ، جلسه نقد و بررسی کتاب بهصورت مجازی مورخ 99/9/28در فضای اسکای رم برگزار شد
این جلسه با حضور نویسنده کتاب دکتر باقی زاده و زهرا حقیری به عنوان استاد منتقد و جمعی از فرهیختگان و طلاب برگزار شد
در ابتدای جلسه، حجت الاسلام باقی زاده نویسنده کتاب مذکور در رابطه باانگیزه خود از خلق این اثر گفت :یکی از امور بسیار مهم و مورد نیاز در حوزه فکر و فرهنگ، پاسخگویی به شبهه ها و ابهام های روز است، یکی از شبهات این است که چرا آیه ای از قرآن کریم نکات و دستوراتی را درباره تنبیه بدنی زن مطرح می کند که در این کتاب پاسخ واضح و مبرهن به آن داده شده است
در ادامه نشست، زهرا حقیری منتقد کتاب، ضمن تأیید حرفهای نویسنده کتاب از لحاظ عقلی آن را و با آیات و روایات آن را مورد بررسی قرارداد
در این جلسه، طلاب، دانشجویان و استادانی که حضور داشتند نیز سؤالات خود را مطرح کردند.
در انتهای جلسه نقد کتاب، شکوهی مسئول کتابخانه های شهرستان قدس ضمن عرض ادب به حاضران در جلسه و تأکید بر اینکه نخستین جلسه باکیفیت برگزار شد، گفت: امیدواریم که این فعالیت ها ادامه پیدا کند . امروزه ما کمتر گفتوگو میکنیم و این از نقایص ماست است و اینکه استادان باید کارهای علمی و پژوهشی یکدیگر را مطالعه کنند و به بحث بنشینند، این جلسات به نویسندگان و استادان کمک بسزایی میکند
نتیجه جلسه:
برخي، حکم قرآنيِ نشوز زنان را خشونت آميز دانسته اند. پاسخ اين است که بر پايه تعريف خشونت در اصطلاح علوم سياسي و نکاتي که در پي مي آيد، حکم يادشده نسبتي با «خشونت» ندارد. اين حکم داراي ويژگي هاي ذيل است: تدبيري براي پيشگيري از بروز خشونت هاي لجام گسيخته و مانع فروپاشي بنيان خانواده است. مصداقي از نهي از منکر خانوادگي است که اجراي آن به شوهر عادل و آگاه به احکام الهي واگذار شده است؛ به زنان اختصاص ندارد؛ نشوز زن داراي موارد محدودي است؛ زن مي تواند با شرط ضمن عقد، محدوده نشوز را تنگ تر نمايد؛ نشوز تنها در محدوده تمتعات جنسي جايز و حلال تحقق مي يابد؛ زدن زن ناشزه پس از دو مرحله « موعظه» و «جدايي در بستر» است؛ تنبيه بدني به اجماع مسلمانان بايد غير مؤثر بر بدن باشد. در روايات چنين زدني بر «زدن با چوب مسواک» تطبيق داده شده است؛ زدن بيش از حد قانوني، پيامد حقوقي و کيفري دارد؛ حکم زدن زن ناشزه در برخي موارد لزومي نيست و ترک آن بهتر است؛ پس از اجراي راهکارهاي سه گانه چنانچه زن بر نشوز اصرار ورزيد، شوهر نمي تواند ضد او به گفتار يا رفتاري غير قانوني دست زند و تنها مي تواند از او به محاکم قضايي شکايت کند.